23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

12 november 2010

27. Disneyfilm: Belle!

Zolang ik me kan herinneren is 'Belle & Het Beest' mijn favoriete Disneyfilm. Mijn moeder vertelt nog steeds verhalen over dat ik als klein meisje een jaar lang iedere dag, 'tussen de middag', deze film wilde kijken. Hoewel ik niet precies wist hoe alle personages heetten ('Gaston' werd bij mij 'Kasto' - en pas vorig jaar kwam ik er achter hoe zijn hulpje heet: 'LeFou'), vond ik het een geweldige film.

Sinds het einde van het videotijdperk had ik Belle niet meer gezien - de versie op videoband was doorgeschoven naar mijn nichtje, en de eerste dvd-uitgave heb ik helaas gemist. Hierdoor moest ik wachten tot november 2010, deze maand dus, voor ik de film weer eens kon kijken.

In januari begon ik al af te tellen: 'nog 10 maanden tot Belle!', waarbij ik steevast begon te zingen: 'in ons dooooooooooooooooorp, is het altijd ruuuuuuuuuuustig - nee iets nieeeeeeeeeeeeeuws, dat gebeurt hier nieeeeeeeeeeeeeet!' - dit tot groeiende ergernis van mijn omgeving. In september heb ik de dvd al gereserveerd bij bol.com, om zeker te weten dat ik hem op de dag van uitkomst ook daadwerkelijk in mijn bezit zou hebben. Afgelopen woensdag was het dan eindelijk zover: de dvd (uiteraard de special edition) viel door de brievenbus.

Na het eten ging de dvd in de speler en kon ik de film eindelijk weer bekijken. Nouja, kijken... het werd meer een soort talk-a-long. Ik wist me al mijn favoriete regels nog te herinneren, met als hoogtepunt Belle, nadat haar vader door het Beest het kasteel uit wordt gezet: 'ik mocht niet eens áfscheid nemen!'.



Waarom vind ik deze film nu toch de leukste van alle Disneyfilms? Na rijp beraad ben ik op een top 5 van redenen gekomen:
5. De film speelt zich af in Frankrijk. Al sinds mijn jeugd heb ik een voorliefde voor Frankrijk (en vooral Parijs). Aangezien alle personages Franse namen hebben en constant 'Bonjour' roepen, is dit zeker één van de redenen dat ik deze film zo leuk vind.
4. De moraal van het verhaal: 'het gaat niet om het uiterlijk, het gaat om wat er onder zit'. Natuurlijk zit in elke Disney een moraal, en vrij vaak precies dezelfde (Klokkenluider v/d Notre Dame, Pocahontas, Aladdin), maar toch blijft het leuk dat het mooiste meisje van het dorp door het uiterlijk van een lelijk beest heen kan kijken.
3. De kleding. Belle is één van de weinige personages in een Disneyfilm die regelmatig van kleding verandert (heeft Jasmine ooit iets anders aan dan dat groene haremsetje?!). Daarbij komt nog dat ze de beschikking heeft over de meest geweldige, pratende, garderobekast ooit. Vooruit, bij mij zouden er geen 19e eeuwse Sissijurken uitkomen, maar LBD's van Chanel, maar het gaat om het idee.
2. De muziek. Heerlijke meezingliedjes: kom erbij, eeuwenoud verhaal (tale as old as time), het-liedje-in-de-sneeuw - en mijn persoonlijke favoriet: in ons dorp, waarin het hele dorp Belle 'een mooie maar een rare meid' vindt.
1. De absolute hoofdreden dat ik deze film zo leuk vind? *tromgeroffel* de boeken! Het zal voor niemand een verrassing zijn dat ik van lezen houd (kijk alleen maar naar het aantal doelen dat hiermee te maken heeft). Belle is eveneens gek op lezen (wat iedereen maar raar vindt) en krijgt zelfs boeken kado van de plaatselijke boekhandel. Het echte hoogtepunt komt dan in het kasteel. Het Beest wil haar verrassen en laat haar zijn bibliotheek zien: een gigantische zaal met boeken tot aan het plafond, en overal trappetjes. Belle is volledig overdonderd ('ik heb in mijn leven nog nooit zo veel boeken gezien!'). Hier is mijn droom van een echte bibliotheek (mét trappetje!) in huis ontstaan.


(kon m helaas niet in het Nederlands vinden)

Of het nu komt doordat ik me als klein meisje identificeerde met Belle, of omdat ik het Beest zo schattig vond, maakt verder niet uit: dit is mijn favoriete Disneyfilm - en dat zal het ook wel blijven.

Geen opmerkingen: