23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

28 november 2010

10. Een stageplek vinden

Een verplicht onderdeel van de master 'Onderwijskunde' is het volgen van een stage. Dit kan gaan om een stage in een werkomgeving, of een onderzoeksstage binnen de universiteit. Afgelopen maand ben ik bezig geweest met me oriënteren op verschillende stagemogelijkheden.

Omdat er dit jaar slechts drie (!) studenten onderwijskunde zijn, en zo'n 40 stageplaatsen, is de keuze, in tegenstelling tot andere studies, erg ruim. Dit levert echter ook weer moeilijkheden op: ik had geen idee wat te kiezen. De stages zijn verdeeld in drie deelgebieden: 'learning & the brain' (de focus ligt op de relatie tussen educatie en neurologie), 'assessment and development' (hierbij wordt gekeken naar educatie in de werkomgeving en naar de manier waarop leerresultaten getest kunnen worden) en 'powerful learning environments' (de nadruk ligt op het ontwerpen van een leeromgeving waarin leerlingen zo goed mogelijk gestimuleerd en uitgedaagd worden).

Ik wist vrij snel dat ik een stage wilde lopen in de richting 'learning and the brain'. De vakken die ik heb gevolgd in deze richting vond ik allemaal erg interessant, en bovendien word ik in dit vakgebied begeleid door één van de wereldwijde autoriteiten op dit gebied. Nog steeds was de keuze echter moeilijk. Ik wist al niet eens zeker of ik een onderzoeksstage of werkveldstage wilde gaan doen. Uiteindelijk heb ik voor een werkveldstage gekozen, aangezien mijn bachelorproject al erg onderzoeksgericht was en ik nu graag iets meer hands-on bezig wilde zijn.

Na rijp beraad, overleg met docenten en het lezen van talloze stage-aanbiedingen, heb ik gekozen voor de zogeheten 'BLIKSEM-stage'. Nouja, gekózen - ik moet nog wel aangenomen worden..! Ergens in de komende twee weken heb ik een gesprek met de coördinator van dit project en zal blijken of ik die stage inderdaad ga lopen. Als dit zo zou zijn (wat ik heel erg hoop, het lijkt me echt leuk!), dan zal ik hier wat meer vertellen over de inhoud ervan. =)

Dit doel is dus 'in progress'!

1 opmerking:

Lord of Sudwick zei

Veel succes. Klinkt in ieder geval heel interessant.

Wat je 'to-do-list' betreft; Je bent wel heel hard op weg, zeg! Had het van te voren eigenlijk niet verwacht. =P