23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

20 februari 2012

#49 'Koken met de Wok!'

Eén van mijn kookboeken die ik nog nooit had gebruikt was 'Koken met de Wok'. De naam zegt het al: in dit kookboek staan allerlei recepten die te maken zijn met, jawel, een wok. Omdat ik niet zo thuis ben in de Oosterse koken had ik dit kookboek nog nooit gebruikt. In het kader van dit doel heb ik daar gisteren verandering in gebracht!

Ik maakte het recept 'kipfilet met aubergine' (niet echt een naam die tot de verbeelding spreekt, maar ok). Ik koos dit recept, omdat ik eigenlijk nooit aubergine klaarmaak (ik wist zelfs niet eens meer hoe het smaakte!) en dit leek me een goede gelegenheid om deze groente weer eens te proberen. Hoewel het koken iets meer tijd kostte dan normaal (ongeveer drie kwartier, exclusief de tijd om de aubergine te laten rusten, dat was ook nog een half uur), was het geen moeilijk recept om te volgen. De aubergine werd eerst van zijn vocht ontdaan en daarna gebakken in sesamolie, groene peper en knoflook. Vervolgens bakte ik de kipfilet snel gaar. De kip en groenten werden vervolgens voorzien van een saus van tomatenpuree, groentenbouillon en suiker (met wat maïzena om alles te binden). Ik serveerde deze combinatie met bami. Later bleek dat een dunnere en zachtere vorm van noedels (bijvoorbeeld eiernoedels of mihoen) wat beter geschikt was geweest, omdat dit beter te mengen is.

Het was erg lekker! De aubergine was heerlijk zacht en smaakvol geworden, het is zeker een groente die ik eens vaker ga gebruiken. Ook was de saus erg lekker bij de kip. Zeker een recept dat voor herhaling vatbaar is, maar wel met een ander soort noedels.

Ook Jouke (met weekend-haar) vond het lekker!

Geen opmerkingen: