23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

22 februari 2012

#30 Danny, The Champion of the World

Van #30, 'alle kinderboeken van Roald Dahl lezen in het Engels', heb ik inmiddels 11 van de 15 boeken gelezen. De 11e was 'Danny, The Champion of the World'. Hoewel dit één van de bekendere boeken is van Roald Dahl (er is ook een film van gemaakt), had ik deze nog nooit gelezen.

Afgelopen weekend besloot ik hier verandering in te brengen en begon ik in dit boek. Het eerste stuk van het boek was weer Roald Dahl als vanouds: komisch en ontroerend. Later komt echter het verhaal naar voren waar het hele boek om draait, en in dit boek is dat... stropen. Nu vind ik veel dingen leuk, maar stropen staat niet bepaald op dat lijstje. Dat viel me dus een beetje tegen.

Het verhaal
Danny woont alleen met zijn vader in een oude zigeunercaravan. Samen runnen ze een tankstation/garagebedrijf. Op negenjarige leeftijd komt Danny erachter dat zijn vader af en toe 's nachts wegsluipt om op het terrein van Victor Hazell, de gemene landeigenaar, fazanten te gaan stropen. Wanneer vader William op een nacht terecht komt in een valkuil, weet Danny hem te redden. Samen besluiten ze de grootste fazantenroof aller tijden op te zetten, om Hazell terug te pakken.

Het verhaal heeft alle ingrediënten van een echte klassieker van Roald Dahl: er worden dingen gedaan die eigenlijk niet mogen, er is een gemene leerkracht, er is een slechterik die een lesje krijgt, en dit alles wordt verpakt in een behoorlijke dosis humor en hier en daar is het verhaal behoorlijk ontroerend. Toch is dit niet één van mijn favoriete kinderboeken van hem. Dat heeft echter niets met de schrijfstijl of het verhaal zelf te maken, maar alles met het feit dat het onderwerp, stropen, me gewoon niet zo aanspreekt. Dit thema komt ook voor in enkele van zijn verhalen (ik heb de bundel 'alle verhalen' van R.D.), en ook die verhalen vond ik minder leuk.

Jammer, maar aan de andere kant: het moest een keer gebeuren. Er is er pas één tegengevallen van de 11, goede score toch?!



Nog te lezen:
- Matilda (één van mijn meest favoriete jeugdboeken, ben heel benieuwd deze in het Engels te lezen)
- De Heksen (hiervoor geldt hetzelfde: wat een fantastisch verhaal)
- The Magic Finger (ken ik niet!)
- Esio Trot ('Iorg Idur', heb ik wel gelezen, maar ik kan me er niet veel meer van herinneren)

Nog maar vier dus... het einde is in zicht! Helaas.

Geen opmerkingen: