23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

5 december 2010

24. Wuthering Heights

Vorig jaar ben ik in januari met mijn moeder naar een toneelstuk over de Brontë zusters geweest. Hun trieste leven en visie daarop werd daarin goed weergegeven. Het boek 'Jane Eyre' van Charlotte Brontë heb ik met veel plezier gelezen op de middelbare school. 'Wuthering Heights' van Emily en 'Agnes Grey' van Anne heb ik echter nog niet gelezen. Aangezien 'Wuthering Heights' toch wel als één van de hoogtepunten van de Engelse literatuur wordt beschouwd, heb ik dit boek als doel toegevoegd aan mijn lijst.

Gisteren heb ik de Nederlandse vertaling ('Woeste Hoogten') cadeau gekregen voor sinterklaas. Deze ligt nu op mijn 'nog te lezen' stapel en zal aan de beurt komen zodra ik 'De Historicus' van Elizabeth Kostová en 'De Aanslag' van Harry Mulisch uit heb. Als het boek me bevalt, ga ik zeker nog op zoek naar de Engelse versie om die eveneens nog te lezen. In januari is het boekenfestijn weer in Ahoy, waar ik een aantal Engelse klassiekers hoop te vinden.



Voor degenen die niet bekend zijn met het verhaal, hier een korte beschrijving van 'wuthering heights' (via bol.com):

'Op een dag duikt de vondeling Heathcliff op in het afgelegen landgoed Woeste Hoogten. Ondanks de verschillen in afkomst en temperament ontbloeit tussen de ruwe en onhandelbare Heathcliff en de dochter des huizes, Catherine, een warme vriendschap. Dan echter kiest Catherine toch niet Heathcliff, maar de veel verfijndere Edgar Linton als echtgenoot. In de versmade Heathcliff brandt dan een verschrikkelijke woede en wraakzucht los, die tenslotte, als een natuurramp, alle bewoners van de Woeste Hoogten zal treffen.'

Geen opmerkingen: