23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

7 maart 2012

#49 Tempura

In deze reeks van recepten om doel 49 te voltooien is de volgende 'tempura'. Dit typisch Japanse gerecht bestaat uit gefrituurde groenten. In het kookboek 'Jamie Oliver' (zijn allereerste kookboek) vond ik een recept om zelf tempura te maken.

Het maken van het beslag was heel gemakkelijk: gewoon in een bepaalde verhouding water, maizena en bloem mixen. Wel was het grappig dat hiervoor geen gewoon water gebruikt moest worden, maar spa rood. De groenten (in principe kan iedere stevige groente die niet al teveel water bevat gebruikt worden) werden daarna door het beslag gehaald en vervolgens gefrituurd tot ze een mooi krokant laagje hadden.

Zelf heb ik aubergine en wilde paddenstoelen gebruikt, waarbij vooral de aubergine erg geslaagd bleek. De paddenstoelen waren wat te klein en daardoor niet handig door het beslag te krijgen. Sowieso bleek dit recept, ondanks dat het echt niet moeilijk was, toch een hele operatie te zijn: uiteindelijk zat ongeveer de hele keuken onder het beslag omdat het een tijdje duurde voor ik een manier had gevonden om de groenten er gemakkelijk doorheen te halen. Maar ach, dat mocht de pret niet drukken - voor de volgende keer weet ik nu tenminste hoe het moet :P.

En inderdaad, 'voor de volgende keer' - het was dus een geslaagd recept! Erg lekker (ik wist al dat ik van tempura hield, bij de Japanner vind ik dat ook altijd heerlijk) en het lijkt me leuk om het ook eens met andere groenten te proberen.
Achteraan ligt de tempura, vooraan op de foto zie je de gebakken aardappeltjes die we erbij hebben gegeten. De foto is helaas niet zo duidelijk..

Geen opmerkingen: