23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

26 juli 2011

41. Sirsha-Asana

Sinds ik van Hot&Fit yoga (een variant op Bikram Yoga)ben overgestapt naar Power&Mind (ofwel Ashtanga), is er een behoorlijke uitdaging bij gekomen. Ashtanga is een meer actieve en zwaardere vorm van yoga, waar verschillende poses in voorkomen die veel oefening vergen. De grootste uitdaging voor mij is Sirsha-Asana, ofwel The Headstand Pose. In gewoon Nederlands? Inderdaad: 'op je hoofd staan'.

De uiteindelijke pose is deze:

Maar zover ben ik nog lang niet! Je werkt naar deze pose toe via een aantal tussenstappen. De eerste stap werkt als volgt (probeer dit aub niet zonder begeleiding...):
1. Plaats je armen in een hoek van 90 graden op de grond, met je handen plat op de grond.
2. Plaats de bovenkant van je hoofd iets voor je armen op de grond, zodat je tussen je armen door kijkt naar achteren.

Nu sta je ongeveer zo:

3. Plaats je voeten plat op de grond en duw je benen omhoog. Loop nu langzaam richting je armen (snap je 'm nog?!).
4. Plaats één been nu op je arm. Als je stevig staat, je andere been op je andere arm plaatsen.

Helaas kon ik hier geen goede afbeelding van vinden, dus gebruik even je fantasie om te bedenken hoe het er nu uit ziet ;-).

Het heeft mij veel moeite gekost om deze eerste stap te bereiken. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik te weinig gewicht op mijn armen plaatste (ik heb niet zulke sterke armen). Toen ik dat wel deed, stond ik veel steviger en kon ik mijn benen op mijn armen krijgen. Het voelde echt als een overwinning - aangezien het me zo'n 6 lessen heeft gekost om dit onder de knie te krijgen. Ik was helemaal trots en kon zelfs zo'n 10 seconden blijven staan, yay!

De volgende stap is nu om mijn benen in de lucht te tillen en ze daar te houden. O jee... Ervan uitgaande dat ik mijn nek niet breek, zal ik hier weer posten als ik dit kan. =)

2 opmerkingen:

Gerda zei

Hey Laura,

Wat een ontzettend moeilijke pose! Ik heb ook een tijdje aan yoga gedaan, heerlijk! Ik ben gestopt, maar ik moet het weer gaan oppakken.

Ik heb heel wat fantasie gebruikt om de eerste stap voor te stellen, maar het 'benen op je armen zetten' vind ik toch lastig voor te stellen. Anyway, veel succes and keep on going!

Groet,
Gerda

Lauraa. zei

Haha ja ik kan me voorstellen dat het niet voor te stellen is ;-) !

Ik geniet ook echt heel erg van yoga, doe het nu sinds november en ben helemaal hooked . Echt fijn gewoon!

Deze pose is idd erg moeilijk, maar het is dan ook wel echt een uitdaging om steeds iets verder te komen :).

Groet!
Laura