23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

20 juli 2011

49. Kookboek: Mediterraans!

Twee jaar geleden kreeg ik van Jouke voor Sinterklaas het kookboek 'De complete Mediterrane Keuken'; een zeer uitgebreid kookboek met recepten uit de Griekse, Italiaanse, Spaanse, Franse, Turkse, Noord-Afrikaanse en Midden-Oosterse keuken. Toen ik het boek net had, heb ik er aardig wat dingen uit klaargemaakt, maar nu lag het alweer een tijdje te verstoffen in de kast.

Voor doel 49 wil ik uit ieder kookboek twee recepten maken - reden genoeg dus om dit kookboek weer eens door te gaan spitten. Ik heb aardig wat leuke recepten gevonden, en heb Jouke er afgelopen zaterdag één laten uitkiezen. Hij ging voor Kousa Mihshi Bi Laban, ofwel 'Gevulde courgettes met yoghurtsaus', een recept uit het Midden-Oosten. Laat dit nu net één van de meer tijdrovende recepten zijn...

Vol goede moed begon ik aan het recept. Het bleek niet erg moeilijk, maar wel heel veel werk te zijn. Eerst heb ik de courgettes uitgehold en gevuld met een mengsel van o.a. gehakt, tomaten, pijnboompitten en kruiden. Deze courgettes gingen in de koekenpan, gevuld met bouillon, met een deksel erop, waarin zij in een uur werden klaar gestoomd. Hierbij had ik wel even mijn twijfels (zou het gehakt zo wel gaar worden?!), maar het bleek prima te werken. Het begon me toch lekker te ruiken in de keuken!

Ondertussen maakte ik rijst klaar als bijgerecht, en begon ik aan de yoghurtsaus. Dit was een heerlijke combo van Griekse yoghurt, knoflook en munt - een variant op Tzatziki, eigenlijk.

Uiteindelijk waren de courgettes klaar en kon de yoghurtsaus eroverheen. Dit een beetje mooi op een bordje draperen, en klaar! Al met al heb ik zo'n twee uur in de keuken gestaan - wat wel vrij lang is, maar ook heel leuk! En het resultaat was er ook naar... dit was echt heerlijk! Echt een recept om ook eens te maken wanneer er mensen komen eten. Ik was echt trots!

En natuurlijk een foto voor jullie om je aan te verlekkeren ;-) !

4 opmerkingen:

een blogster zei

Het ziet er lekker uit.
Zou je het recept willen plaatsen, of is dat heel veel werk?

Lauraa. zei

Nee hoor, wil ik best doen! Misschien is het handiger als je dan even je mail-adres geeft? Hier in de reacties wordt het dan wel een erg lang stuk ;-).

een blogster zei

Hoi Lauraa,
Ik dacht via de mail te reageren, maar ik denk niet dat dit gelukt is.
Mijn email adres is eenblogster@gmail.com

Björn zei

Lau! Zou je dit recept ook naar mij door kunnen sturen? Ziet er lekker uit namelijk!

X