23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

10 juli 2011

30. The Twits

Nee, dit is geen vreemde verbastering van 'twitter' of 'tweets'. Deze blog gaat over iets heel anders, namelijk het boek 'The Twits' van Roald Dahl.

Dit was nummer 7 van de 15 kinderboeken van Roald Dahl. Ik koos voor dit boek naar aanleiding van de poll die ik hier hield. Ik geloof dat ik dit boek ooit wel eens heb gelezen (in het Nederlands heet het boek 'De Griezels') maar ik kon me het verhaal niet meer herinneren.

In het kort
Het verhaal draait om mr. en mrs. Twit, twee lelijke, gemene, vieze mensen. Ze zijn niet alleen lelijk van buiten, maar vooral ook van binnen. Ze houden vier apen in een kooitje in de tuin, met als doel het eerste 'upside down monkey circus' te beginnen. De apen moeten dus iedere dag uren op hun hoofd staan. Op een dag zijn de dieren het zat en besluiten de Twits een lesje te leren, met behulp van de Roly-Poly Bird.


En dit is wat ik ervan vond:
Een leuk boek. Niet Roald Dahl's beste boek (tot nu toe heb ik het meest genoten van Charlie and the Chocolate Factory en The BFG), maar wel weer een echt leuk boek met grappige vondsten. In dit kinderboek kwam de voorkeur van Roald Dahl voor zwarte komedie / griezelhumor duidelijk weer naar voren. De beschrijving van de baard van mr. Twit en alles wat daar in blijft hangen, geeft je de rillingen - geen boek om te lezen tijdens het eten!

Ook geven de weetjes achterin het boek weer wat leuke achtergrondinformatie. Roald Dahl had een hekel aan baarden - hij dacht dat deze puur dienden om iets te verbergen. Deze afkeer heeft hij duidelijk verwerkt in dit boek.

Kortom, 'The Twits' is wederom een leuk kinderboek - maar het is niet de beste.


* Mocht je wél twitteren en geïnteresseerd zijn in mijn tweets, volg me dan met de knop hier rechts! =)

Geen opmerkingen: