23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

25 oktober 2010

95. Bloed doneren

Sinds augustus 2009 ben ik bloeddonor geworden. Ik wilde dit al een tijdje, maar door mijn meestal te lage Hb-waarde dacht ik hiervoor niet in aanmerking te komen. Uiteindelijk heb ik toch de keuring gedaan (onder het mom van 'wie weet'), en kwam ik er prima doorheen.

Eén van mijn doelen, 95, is het minimaal vijf keer hebben gedoneerd van bloed. Vrouwen mogen slechts drie keer per jaar bloed doneren, waarbij steeds minimaal twee maanden tussen de donaties moeten zitten. Mijn bloedgroep is O-, dit is de universele donor. Dat houdt in dat iedereen, ongeacht welke bloedgroep, O- gedoneerd kan krijgen. Hierdoor is dit de meest gevraagde bloedgroep.

Afgelopen donderdag heb ik weer bloed gegeven. Het is een redelijk onaangename procedure (de naald is vrij groot - ik voel deze constant zitten, en je ligt er ongeveer een kwartier), maar het ging allemaal weer goed. Dit was de vierde keer sinds ik ben begonnen met bloedgeven. Het was ook de derde keer dit jaar, dus kan ik nu in 2010 niet meer doneren - maar voor dit doel ben ik aardig op weg!

2 opmerkingen:

Chemiu zei

Wat goed dat je donor bent geworden! En ook dat je Hb nu blijkbaar hoog genoeg is, doe je daar nog iets speciaals voor? (ik ben zelf al een jaar of 2 donor, en vaker afgekeurd dan goedgekeurd, altijd op Hb)

Lauraa. zei

Ik let er niet speciaal op, maar ik eet véél groene groente (lekker & gezond =P), dus dat zal wel helpen!