23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

12 oktober 2010

30. George's Marvellous Medicine

Nummer 4 van de 15 Roald Dahl - Kinderboeken: 'George's Marvellous Medicine' (in het Nederlands: Joris en de geheimzinnige toverdrank). Ik probeer de boeken die ik vroeger wel gelezen heb af te wisselen met degenen die ik niet gelezen heb. Dit boek valt in die tweede categorie.

Het Verhaal
George is een achtjarige Engelse jongen die op een boerderij woont met zijn ouders en zijn oma. Deze oma is niet zoals de meeste oma's - ze is niet lief, schattig en geneigd je te verwennen. Nee, deze oma is, om George's woorden te gebruiken, 'a grumpy and grizzly old grouch'. George besluit daarom om haar een lesje te gaan leren, en dit doet hij door haar dagelijkse medicijn te vervangen door een door hemzelf gebrouwen toverdrank. Deze drank leidt tot nogal onverwachte en opzienbarende resultaten - met uiteindelijk een sidderende afloop.


Mening
Grappig! Er zit heel veel humor in dit verhaal. Het leukste stuk vond ik persoonlijk de hoofdstukken (ja, meerdere..), waarin George zijn toverdrank gaat maken. Hiervoor struint hij het hele huis af, waarbij hij uit iedere kamer alle mogelijke al dan niet vloeibare ingrediƫnten voor zijn toverdrank haalt. Ook erg sterk in dit verhaal zijn de tekeningen van Quentin Blake - ze maken het boek extra levend. Een minpuntje vind ik het einde: er blijft iets te veel open (wil George's vader bijvoorbeeld nog verder met de toverdrank?) naar mijn smaak. Conclusie: een erg leuk kinderboek, met veel onverwachte wendingen in het verhaal - en uiteraard weer veel 'gobblefunk' - Roald Dahl's zelfverzonnen taal. Heerlijk.

Geen opmerkingen: