23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

10 augustus 2010

27. Disneyfilm: Up!

Afgelopen winter was de Disney-Pixar film 'Up' in de bioscoop. Daar wilde ik toen érg graag heen, maar helaas was ik te laat (alleen de Nederlandse versie draaide nog..). We sparen echter alle Disneyfilms op dvd, dus dacht ik toen 'dan komt Up later wel'. Het werd véél later, namelijk gisterenavond.


Met voor mijn verjaardag gekregen entertainmentbonnen ben ik gisteren min of meer naar Free Record Shop gerend, om nu dan eindelijk Up in mijn bezit te krijgen. Na enkele zenuwslopende momenten (uiteraard lag de film niet bij de 'U', waarom zouden die alfabetische bordjes ook kloppen..), wist ik Up uit het rek te vissen en af te rekenen.

Nu kwam het volgende probleem: mijn zelfbeheersing. Aangezien Jouke en ik iedere net aangekochte film samen kijken, en hij aan het werk was, moest ik me zien te beheersen tot na het avondeten, afwassen en hardlopen. Gelukkig had ik mijn fantastische boek om me door deze tijd heen te helpen.

Tenslotte werd het toch een keer 21:30 en tijd om de dvd te gaan bekijken. Omdat ik me er al zo lang op had verheugd deze film te zien, was ik eigenlijk bang dat het een teleurstelling zou worden.

Dat werd het niet.

Het verhaal in het kort:
Mr. Fredrickson is een bejaarde man, die zijn hele leven samen met zijn vrouw heeft gedroomd van alle avonturen die ze samen zouden gaan beleven, maar die er nooit van zijn gekomen. Na de dood van zijn vrouw besluit hij alsnog zijn dromen waar te maken. Hij bindt zijn huis vast aan duizenden ballonnen en vertrekt richting Zuid-Amerika. Mr. Fredrickson heeft echter niet gemerkt dat een jonge padvinder, die vast van plan is 'een oudere te helpen', nog op zijn veranda stond toen het huis het luchtruim koos. Nu zit hij met hem opgescheept tijdens zijn avonturen.

Waarom ik de film zo leuk vond:
- Het feit dat er relatief weinig dialoog in voorkomt. Het levensverhaal van Mr. Fredrickson wordt alleen met beeld en muziek verteld, waardoor het alleen maar duidelijker is wat hij in zijn leven heeft gemist.
- Het idee van een 'avonturenboek' - een boek waarin alle avonturen die je hebt beleefd of nog wilt gaan beleven, opgetekend worden. Een ontzettend leuk idee, waar ik misschien nog wel iets mee zal gaan doen.
- Kevin en Dug. Kevin is de veelkleurige loopvogel bij Paradise Falls, die gek is op chocola en steeds weet te ontkomen aan de pratende roedel honden van Charles Muntz, een avonturier die zijn leven lang al bezig is om Kevin te vangen. Dug is één van die honden, maar wil eigenlijk veel liever een echt baasje hebben en vriendjes worden met Kevin.

Kortom, Disney is er weer eens in geslaagd om een ontroerende, grappige én onvoorspelbare film te maken met alle bekende ingrediënten (lieve dieren, een ontroerend sterfgeval, komische situaties..). Samen met Finding Nemo is Up zeker de leukste Pixarfilm die ik tot nu toe heb gezien. Aanrader dus!

Geen opmerkingen: