23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

4 augustus 2010

10. Master gekozen

Dit doel heb ik vorige week voltooid. Ik heb het behoorlijk lastig gevonden een master te kiezen. Als bachelorrichting heb ik 'leerproblemen' gevolgd, waarbij de focus ligt op leerstoornissen als dyslexie, hyperlexie en dyscalculie, en op leerproblemen die ontstaan door andere lichamelijke en geestelijke stoornissen. Hoewel ik deze richting erg interessant heb gevonden, was dit mij niet breed genoeg; ik ben meer geïnteresseerd in onderwijs in het algemeen. De master 'leerproblemen' viel dus af.

Welke mogelijkheden waren er dan nog meer?
- Child & Family studies (Gezinspedagogiek)*
- Clinical child and adolescent studies (Orthopedagogiek)*
- Educational Studies (Onderwijskunde)
- Learning in professional contexts (Opleidingskunde)
- Coach for learning and development (Leerproblemen in het VO)
- Applied neuroscience in education and child studies (Neuropsychologie)*
- Research Master

Hoewel leerproblemen niet mijn keus was, wist ik wel direct dat ik verder wilde in het onderwijs. Hierdoor vielen de niet-onderwijsrichtingen, hier aangegeven met een *, al direct af. Ook wilde ik geen research master volgen: het half jaar onderzoek doen tijdens mijn bachelor vind ik voorlopig wel genoeg. Over bleven nu de masters 'onderwijskunde', 'opleidingskunde' en 'coach voor leren en ontwikkeling'. Opleidingskunde viel hierbij vrijwel direct af: deze richting legt de focus op leren bij volwassenen, en mijn interesse blijft toch bij kinderen. Ik stond nu echter voor de keus tussen onderwijskunde en coach voor leren en ontwikkeling. Dit laatste leek me interessant: hierbij draait het om leerproblematiek van leerlingen in het voortgezet onderwijs, waar op dit moment nog niet veel aandacht voor is. Toch bleef hierbij hetzelfde probleem bestaan: 'leerproblemen' alleen vind ik niet genoeg. Uiteindelijk bleef op deze manier de master 'onderwijskunde' over. Deze heb ik dus ook gekozen.

Een kleine omschrijving van deze master, voor de duidelijkheid:
In de master 'Onderwijskunde' richt je je op het leerproces van de individuele leerling. Er wordt gekeken hoe onderwijs zo goed mogelijk ingericht moet worden om het leren van kinderen (en eventueel volwassenen) zoveel mogelijk te stimuleren en motiveren. Daarnaast houdt men zich bezig met het toepassen van deze informatie op het huidige onderwijssyteem: hoe kan dit verder verbeterd worden en wat zou er moeten veranderen?

Aangezien ik mijn Bachelor bijna binnen heb (11 augustus als alles goed gaat!), kan ik in september met deze Master gaan beginnen. Nog een jaartje, en dan afstuderen...

Geen opmerkingen: