23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

19 mei 2011

34. Eens (of meer dan eens!) per week sporten

Ik ben nooit gek geweest op sport. Het enige wat ik altijd leuk heb gevonden, is dansen - op alle mogelijke manieren. Ik ben op mijn vierde begonnen met klassiek ballet, en uiteindelijk via jazzballet, jazzdance, hiphop, streetdance en clipdance bij stijldansen terecht gekomen. Ik ben daar mee opgehouden op mijn 21ste, en sindsdien heb ik niet meer gedanst (behalve met uitgaan dan, natuurlijk!).


Ook heb ik sindsdien geen sport meer gevonden waar ik echt plezier aan beleefde. Ik heb wel veel geprobeerd: fitness (brr.), badminton (best leuk, tot mijn zwakke pols het niet meer aankon), squash (heel leuk, maar weer die pols..), hardlopen (doe ik nog steeds, half met plezier, half omdat-het-zo-gezond-is) en de laatste maanden ook zwemmen. Dit laatste vind ik gelukkig wél leuk, hoewel het me wel moeite kostte om in de toch al koude winter dat nog koudere bad in te springen. Met andere woorden: ik heb wel steeds gesport, maar meer omdat ik het belangrijk vind om te bewegen, dan echt omdat ik het leuk vind.


Tot afgelopen november. Ik wilde al een tijdje eens Yoga/Pilates proberen. In 2010 heb ik een tijdje BodyBalance gevolgd (een combinatie van yoga, pilates en tai chi), wat ik erg leuk vond, maar wat helaas qua tijd niet goed meer uitkwam. Ook heb ik een keer een gewone yogaklas bezocht, maar de hoeveelheid in slaap vallende bejaarden schrok me daar behoorlijk af. Ik was dus eigenlijk nog steeds op zoek naar een fatsoenlijke yogastudio, enigszins in de buurt. Ik had geluk: in november werd NjoYoga geopend, gewoon hier in Spijkenisse. Ik ben zo'n beetje tijdens de opening ervan al lid geworden en vind het heerlijk. Al eerder schreef ik hoe ik van de lessen Hot&Fit genoot. Op dit moment volg ik geen Hot&Fit (dat ben ik van plan in de winter weer te gaan doen, heerlijk die warmte!), maar Power&Mind, een verkorte vorm van Ashtanga Yoga. Op dit moment heb ik meer aan Power&Mind, omdat de focus daar meer ligt op het krachtiger worden en het echt verbeteren van de poses. Het geeft iets meer uitdaging.

Sun Salutation

Helaas is het zo dat het voor mij te duur is om vaker dan eens per week naar de studio te gaan. Ik zou heel graag 2/3 keer per week gaan, maar dat gaat financieel gezien gewoon niet. Toch wil ik graag vaker mijn yoga oefenen, en ben toen op het idee gekomen om thuis te oefenen. Ik ben even gaan rondsurfen op www.bol.com en vond toen dit sportprogramma voor Wii. Aangezien de reviews goed waren, besloot ik het eens te proberen. Ik heb tenslotte al een balance board (gekregen bij Wii Fit)en ik was benieuwd of ik hier iets aan zou hebben.

En het antwoord is ja! Het is zelfs een heel prettige methode. Het is wel even wennen om poses (deels) uit te voeren op het Balance Board, maar buiten dat gaat het eigenlijk precies zoals in de studio. In plaats van een lerares die je fysiek helpt om beter in de houding te komen, heb ik nu een lerares op het scherm die roept dat ik mijn gewicht naar rechts moet verplaatsen, of dat ik even rust moet nemen. Ik kan mijn eigen programma samenstellen en naar doelen toewerken (mijn eerste doel: mijn billen/benen-gebied met 20% verbeteren). Ook kan ik specifieke poses oefenen, uitdagingen aangaan (gisteren geprobeerd: 3 minuten links in Tree Pose, en 3 minuten rechts in Tree Pose - zere armen...!) en meditatieprogramma's doorlopen. Het is een heel uitgebreide methode om thuis je Yoga te verbeteren. Het is natuurlijk geen vervanging van een 'echte' les, maar het is zeker een nuttige bijdrage.


Verder heb ik inmiddels ook de eerste echte positieve gevolgen van Yoga ontdekt. Ik ben nog nooit eerder zo gespierd geweest (mijn buik lijkt wel een baksteen - mijn zusje wil er steeds op slaan :P) en krijg veel complimentjes (iemand op de uni, die ik al een paar maanden niet had gezien, riep toen ze me zag zelfs: 'omg, je ziet er echt SUPER uit!'). Daardoor voel ik me ook weer iets zelfverzekerder - ik kijk zelfs uit naar de eerste bikinidagen! Natuurlijk zijn er nog steeds veel dingen die ik wil verbeteren/veranderen, maar ik werk er aan, en meer kan ik niet doen.

via weheartit.com

Nu weer terug naar het doel: sinds het begin van mijn DZP zit ik op dit moment op exact eens per week sporten (ik heb afgelopen zomervakantie wat minder gesport, waardoor ik eerst wat achter liep en dit dus de afgelopen tijd in heb moeten halen). De komende tijd gaat dit alleen maar meer worden- ik maak me geen zorgen over dit doel, dit gaat me lukken!

Geen opmerkingen: