23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

27 maart 2011

45. Een Klassieker

Doel 45: Bak 10 verschillende taarten.

Ik besloot Joukes verjaardag als excuus aan te grijpen om weer eens iets aan dit doel te doen. Ik heb daarom toen zowel een citroencake gebakken (die tel ik niet mee voor dit doel, omdat het in principe hetzelfde is als deze cake, maar dan met het sap van twee citroenen erdoor), en, *tromgeroffel*, een echte ouderwetse appeltaart!

Vroeger heb ik uiteraard wel eens appeltaart gebakken, maar dat was al erg lang geleden. Het leek me leuk om het nu weer eens te doen. Gewapend met een pak Koopmans Appeltaartmix ging ik aan de slag. Het recept op het pak bleek ontoereikend te zijn, dus heb ik er zelf maar iets van gemaakt. En met succes! De taart ging volledig op en iedereen vroeg om een tweede of zelfs derde stuk.

Helaas heb ik hier ook een nadeel aan ontdekt. Tijdens het uitvoeren van het doel 'een maand lang elke dag fruit eten' schreef ik al over de allergieën die ik heb voor verschillende soorten fruit. De ergste hiervan is de allergie voor appel - daar kan ik echt niets meer van eten. Na één hapje krijg ik al last van een dikke tong, jeukende lippen en een opgezette keel. Gelukkig kan ik appel wel eten wanneer het eerst verwarmd is geweest (wil je daar meer over weten, kijk dan hier), waardoor ik wel een stukje appeltaart heb kunnen proeven. Jammer genoeg heb ik tijdens het bereiden van de appeltaart ontdekt dat mijn allergie nog iets erger is dan gedacht: ik kreeg namelijk erg last van jeukende vingers en uitslag op mijn handen tijdens het schillen en snijden van de appels. Na een tijdje werd dit zo vervelend, dat ik Jouke heb gevraagd om dit klusje te voltooien. Ik weet dus nu dat ik ook geen appels meer kan aanraken (in ieder geval niet zonder handschoenen). Vervelend, maar ach, dan maak ik de volgende keer gewoon een sinaasappeltaart!

Hier nog wat foto's van het bakproces. Helaas ben ik vergeten een foto van de uiteindelijke taart te maken - daar dacht ik pas aan toen er alleen nog kruimels over waren...


1 opmerking:

Kim zei

Wat vervelend dat je ook last van je appelallergie krijgt als je appels aan het schillen bent.

Ik ga dit weekend toevallig ook appeltaarten maken (vanwege mijn eigen verjaardag). Ik ga gewapend met een recept van mijn oma aan de slag :).