23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

22 maart 2011

Foxy !

Ik kan weer een boek toevoegen aan het doel 'alle kinderboeken van Roald Dahl lezen':

Fantastic Mr Fox

Mr Fox woont met Mrs Fox en The Four Small Foxes in een mooie heuvel, vlakbij de boerderijen van boeren Boggis, Bunce en Bean. Elke avond steelt hij het avondeten voor zijn familie bij elkaar van die boerderijen. De boeren zijn dit helemaal zat en komen op het plan om de heuvel af te graven en de vossen uit te hongeren. De situatie wordt neteliger en neteliger - zal Mr Fox een plan bedenken om de dood te ontlopen?


Ik kende dit kinderboek al van vroeger, in het Nederlands. Nu ik het echter in het Engels heb gelezen, ben ik weer opnieuw verkocht. Het is zo'n leuk, schattig verhaal! Het is maar een kort boekje (82 bladzijden), maar ik heb genoten van iedere pagina. Ook in dit boek zit weer de echte Engelse humor en het ontzettend Britse taalgebruik ('Mr Fox stopped digging and stared at Badger as though he had gone completely dotty '). Dit taalgebruik heeft geleid tot een nieuwe fase in het lezen van deze kinderboeken: ik lees ze nu, nadat ik ze zelf heb gelezen, samen met mijn zusje voor. Dit deels om haar Engelse uitspraak te oefenen, maar vooral omdat het zo vreselijk leuk is om Echt Brits te spreken...!

Enkele pluspunten van Fantastic Mr Fox:
+ Alle dieren heten gewoon naar hun soortnaam: Mr en Mrs Rabbit, Mr en Mrs Fox... Leuk!
+ Er wordt niets verhuld voor 'tere kinderzieltjes': kippen worden vrolijk geslacht en doodgebeten, één van de boeren is constant dronken en Mrs Fox wil al afscheid gaan nemen van de kinderen omdat ze denkt dood te zullen gaan.
+ De illustraties van Quentin Blake, geweldig. Met name de afgegraven heuvel is hilarisch:
'In the beginning, the hill looked like this: [plaatje van hoge heuvel]. After about an hour, it looked like this: [plaatje van heuvel met een hap er uit]. By five o'clock in the afternoon, this is what happened to the hill: [plaatje van een grote kuil].'

Het enige minpunt:
- Het boek is te kort! Het had van mij wel twee keer zo lang mogen zijn...

Gelukkig heb ik pas 6 van de 15 kinderboeken gelezen, dus kan ik nog van 9 ongelezen boeken gaan genieten!

(Overigens is dit boek, evenals vele boeken van Roald Dahl, ook verfilmd. Mocht ik nog een tweede ronde met 101 doelen gaan doen, dan heb ik alvast een doel bedacht: 'alle verfilmingen van kinderboeken van Roald Dahl op dvd bezitten'...!)

1 opmerking:

Kim zei

Ik vond het boek erg leuk, en de verfilming erg tegenvallen. Zou 'm je niet aanraden om te gaan kijken ;).