23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

19 april 2010

28. De Millenniumtrilogie van Stieg Larsson lezen

Doel voltooid!

Ik wilde al een tijdje beginnen aan deze serie. Een paar weken geleden kwam ik het eerste deel tegen voor slechts 10,-, wat ik een goede reden vond om het boek te kopen. Jouke kreeg vervolgens deel 2 voor zijn verjaardag, dus kwam ik alleen nog maar deel 3 tekort.

Twee weken geleden begon ik in deel 1: 'Mannen die Vrouwen haten'. In dit eerste deel maak je kennis met journalist Mikael Blomkvist en hacker Lisbeth Salander, die haar jeugd heeft doorgebracht in een kinderpsychiatische kliniek. Ze komen op het spoor van een moord die 40 jaar geleden onder zeer lugubere omstandigheden heeft plaatsgevonden en slaan de handen ineen om deze zaak toch nog op te lossen.
Het boek is, met uitzondering van de eerste 100 bladzijden die voornamelijk achtergrondinformatie betreffen, heel meeslepend. Ik had het dan ook erg snel uit - de laatste 300 pagina's heb ik in één ruk uitgelezen (tot groot verdriet van Jouke, die niet kon slapen aangezien ik tot 1 uur 's nachts het licht aanhield om maar door te kunnen lezen).

Vorige week nam ik het tweede deel ter hand: 'De vrouw die met vuur speelde'. Twee collega's van Mikael Blomkvist worden vermoord. Alle aanwijzingen leiden naar de onvindbare Lisbeth Salander. Mikael is één van de weinigen die nog in haar onschuld gelooft en probeert de ware schuldige te ontmaskeren.
Ook dit deel is heel spannend en een echte page-turner. Wederom kon ik het boek niet meer wegleggen. Dit tweede deel heeft bovendien een open einde, wat me heel snel naar deel 3 deed grijpen (die ik overigens al halverwege deel 1 had besteld, om zeker te weten dat ik verder kon lezen).

Het derde en laatste deel van de Millenniumtrilogie, 'Gerechtigheid', is mijns inziens het best geschreven. Het verhaal draait hier om de rechtszaak tegen Lisbeth Salander, waarbij de zaak van alle kanten wordt belicht. Het perspectief ligt beurtelings bij Lisbeth, bij haar vijanden, bij de politie en bij degenen die in Lisbeths onschuld geloven, waaronder Mikael Blomkvist. Het is zeer spannend en het blijft lange tijd onvoorspelbaar hoe de zaak zal eindigen (dit ga ik hier natuurlijk niet verklappen =P).

Kortom, een echte aanrader voor wie van misdaadthrillers houdt (en ook voor wie daar niet van houdt, aangezien ik verder nog nooit iets in dit genre had gelezen!).

Geen opmerkingen: