23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

19 juni 2011

#95 voltooid!

Yay, weer eens een doel voltooid! Ik heb doel 95 behaald: minimaal 5 keer bloed doneren.

Bloeddonor
Het doneren van bloed is een wat minder bekende vorm van donor-zijn dan het aangeven of je na je dood al dan niet orgaandonor wilt zijn. Deze laatste vorm is een veelbesproken punt in de media en veel mensen hebben hier ook wel eens over nagedacht en hun keuze vastgelegd in de vorm van een donorcodicil. Ik wist al vroeg dat ik graag orgaandonor wilde zijn en heb die keuze dan ook direct doorgegeven na mijn 18e verjaardag.

Een andere manier van doneren is het zijn van bloeddonor. Dit is eigenlijk een iets minder nare vorm, aangezien je niet eerst dood hoeft te gaan (win-win situatie, als je het mij vraagt...!) maar al bij leven iets voor een ander kunt doen. Ook dit wilde ik al een tijdje gaan doen, toen ik mij er zo'n twee jaar geleden voor inschreef.


Procedure
Aan het geven van bloed zijn behoorlijk wat eisen verbonden. Als vrouw mag je niet vaker dan 3 keer per jaar bloed geven (als man geloof ik 5 keer) en bovendien moet je bloeddruk en Hb-waarde steeds in orde zijn. Daarnaast moet je voorafgaand aan je eerste donatie uitgebreid medisch gekeurd worden - je mag uiteraard geen besmettelijke ziekte meedragen. Het was bij mij nog even afwachten of mijn Hb-waarde wel in orde zou zijn - mijn moeder heeft namelijk ook meerdere keren geprobeerd bloeddonor te worden, maar haar waarde was steeds te laag. Ook ik heb in het verleden regelmatig tegen een ijzertekort aangezeten, waardoor ik er in eerste instantie helemaal niet van overtuigd was dat ik bloed zou kunnen doneren. Gelukkig kwam ik prima door de medische keuring heen, bleek ik geen vreemde inheemse ziekte te hebben en was ook mijn Hb-waarde, zij het op het randje, in orde.

Bloed geven
In november 2009 heb ik voor het eerst bloed gegeven. Alles bij elkaar duurt een donatie zo'n 1 tot 1.5 uur, afhankelijk van de drukte bij de bloedbank. Voorafgaand aan iedere donatie moet je een vragenlijst invullen (met vragen over o.a. gebruikte medicijnen en reizen naar het buitenland) en wordt je Hb-waarde en bloeddruk gecontroleerd. Wanneer dat allemaal is goedgekeurd, vindt het daadwerkelijke geven van bloed plaats. Per keer wordt er 0.5 liter bloed afgenomen, in ongeveer een kwartier tijd. Dit is best wel heftig, vandaar dat altijd wordt aangeraden om van te voren genoeg te drinken (het is tenslotte ook 0.5 liter vocht!) en om daarna even rustig te blijven zitten en nog iets te eten en te drinken. Het is per persoon verschillend of je er daarna nog last van hebt - ik voel me altijd nog wel even wat flauw en ben wat sneller moe dan normaal. Meestal voel ik me na een goede nachtrust weer gewoon goed, maar sommige mensen hebben er langer last van, of juist helemaal niet.

Juni 2011
Vorige week kreeg ik weer een oproep om bloed te komen geven. Afgelopen vrijdag ben ik geweest - en dit was de vijfde keer dat ik bloed heb gegeven! Niet alleen was dit voor mij een mijlpaal (mijn doel is immers behaald), ook de bloedbank erkent de 5e keer: ik mocht een klein presentje uitkiezen uit categorie A. Categorie A is voor de vijfde, tiende en twintigste keer doneren (Vaker doneren is categorie B of zelfs C). Ik koos... een kleine pelikaan (het logo van Sanquin, de bloedbank)! Hierbij een foto, issie niet leuk?!


Overigens betekent het behalen van doel 95 natuurlijk niet dat ik nu stop met bloedgeven. Ik blijf het belangrijk vinden - wat is nu die drie keer per jaar 1.5 uur moeite voor misschien wel een mensenleven?!

Mocht je meer informatie willen over Sanquin en het geven van bloed, dan kun je kijken op http://www.sanquin.nl/ .

2 opmerkingen:

Kim zei

Ik ben sinds een paar jaar ook bloeddonor. En inderdaad: je bent (als vrouw) drie keer per jaar ongeveer 1,5 uur kwijt en daarmee help je wel mensen. Kleine moeite ja!

Jennn zei

Heey, mooi doel hoor, bloed doneren :) Ik had hem graag in mijn lijst opgenomen. Helaas mag ik niet, omdat ik zelf ooit een transfusie heb gehad.
Gefeliciteerd met het behalen van je doel, en succes met de rest van je lijst :)

groetjes Jennn