23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

1 september 2011

48. Jamie's Amerika

Na mijn verjaardag schreef ik al over het nieuwe kookboek dat ik van een vriendin heb gekregen: Jamie's Amerika.  Eerst nog even een klein stukje over het kookboek zelf.

Jamie's Amerika laat zich het best omschrijven als een soort culinaire reis door de Amerikaanse geschiedenis. Het boek is verdeeld in verschillende hoofdstukken, die ieder een bepaald deel van het land laten zien. Zo staan er recepten in van de Navajo-Indianen, van de Cowboys, uit de grote steden en uit het oude Zuiden. Ieder recept wordt vooraf gegaan door een kleine introductie van Jamie - hierin staat bijvoorbeeld beschreven hoe hij dit recept ontdekte, van wie hij het kreeg of wat hij daarbij heeft meegemaakt. Daarnaast staat het boek afgeladen vol met prachtige foto's, zowel van de recepten als van de bijzondere mensen die Jamie Oliver heeft ontmoet tijdens zijn reis door Amerika. Ook ontbreekt hij zelf uiteraard niet op de foto's. ;-)

Als eerste recept hieruit wilde ik graag een echte Amerikaanse klassieker maken: Mac & Cheese. De versie uit het kookboek is 'Killer Mac & Cheese' en is wat meer werk dan de versie-uit-een-pakje. In principe is Mac&Cheese niet meer dan de naam al zegt: macaroni met kaassaus. Nu maak ik zelf zo af en toe 'macaroni met ham&kaas', met ketchup, en ik verwachtte dus eigenlijk net zoiets, maar dan zonder ham. En zonder ketchup.

Het was iets meer werk... De macaroni wordt eerst gekookt, waarbij een tomaten/kaassaus wordt bereid. Dit is behoorlijk wat werk, aangezien je begint met het maken van een 'roux'. Nu had ik eigenlijk geen idee wat dit was, maar google bood gelukkig weer eens uitkomst:

'Roux bestaat uit een mengsel van vet (boter) en bloem, dat wordt gebruikt als basis voor sauzen'

Weten we dat ook weer. Het was inderdaad gewoon het mengen van bloem en boter in de pan, waarna je een soort pasta krijgt op basis waarvan je saus gaat maken. Na het toevoegen van de andere ingrediënten (kruiden, tomaat, kaas e.d.) had ik een lekkere saus. Nu ging de macaroni in de ovenschaal, saus eroverheen en een half uurtje in de oven.

Resultaat:


Ziet er lekker uit toch? Dat was het ook! Toch zal ik het niet snel weer maken. Dit omdat het gerecht wel erg veel moeite kost (ik heb zo'n 1.5 uur in de keuken gestaan) in vergelijking tot het resultaat. Jouke en ik houden allebei meer van een lekkere gevulde pasta. De volgende keer zou ik misschien wel weer zoiets maken, maar dan zou ik wel bijvoorbeeld courgette en champignons toevoegen. Voor lekker&makkelijk hou ik het bij mijn eigen macaroni met ham&kaas. Da's tenminste echt makkelijk.

Geen opmerkingen: