23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

22 april 2011

Roald Dahl: BFG / GVR

In Nederland bekend als 'de GVR', ofwel de Grote Vriendelijke Reus. Behoorlijk letterlijk vertaald, aangezien de originele titel van dit boek van Roald Dahl 'the BFG', the Big Friendly Giant, is.


Voor ik een iets uitgebreidere review van dit kinderboek geef, ga ik het boek in 5 woorden omschrijven. In willekeurige volgorde:
- Ontroerend
- Grappig
- Lief
- Fantastisch geschreven (vooruit, dat zijn twee woorden)
- Origineel

Dit laatste woord, origineel, is dikgedrukt omdat dit misschien wel het meest van toepassing is. Ik heb zó genoten van dit boek! Als kind kende ik alleen de film - ik had het boek nog nooit gelezen. Misschien heb ik er daarom wel extra veel plezier aan beleefd. Maar goed, terug naar de originaliteit.

Het is een verhaal als geen ander. Nu is het niet alsof in er geen enkel ander kinderboek reuzen voorkomen, maar in welk boek vind je een reus die 'Snozzcumbers' eet, constant 'Whizzpoppers' laat en een volledig eigen taal heeft ontwikkeld bij gebrek aan een goed voorbeeld? Die eigen taal is meteen het meest geniale van dit boek. Het is heel knap hoe Roald Dahl een soort verhaspeld Engels heeft ontwikkeld, en vooral hoe hij dit zo consequent gedurende het hele boek heeft weten vol te houden. Een voorbeeld:

"All is my fault," the BFG said. "I is the one who kidsnatched you."

of:

"You is talking too loud! You is forgetting that I is hearing every little thingalingaling fifty times louder than usual and there you is shouting away right inside my ear!"

Er zijn zoveel leuke dingen in dit verhaal, het wordt teveel om alles op te noemen. Iets wat nog wel echt de moeite van het vermelden waard is, zijn de tekeningen van Quentin Blake. Vooral als je weet (achterin de versie die ik heb, staan allerlei weetjes!) dat de schoenen van de BFG zijn gebaseerd op een oude sandaal van Roald Dahl zelf! Quentin Blake wist niet hoe hij de schoenen van de BFG moest tekenen, waarna Roald Dahl hem per post een oude sandaal stuurde. Hoe leuk!

Om kort te gaan was dit het leukste boek van Roald Dahl tot nu toe. Nog negen te gaan (ik dacht eigenlijk acht, leuke verrassing toen het er negen bleken te zijn!)!

2 opmerkingen:

Kim zei

'De GVR' is echt mijn favoriete boek van Roald Dahl!

Mogen we je volgende Roald Dahl-boek weer kiezen ;)?!

Lauraa. zei

Haha is goed! Maar er komt eerst een andere boekenpoll... *trekt geheimzinnig gezicht* =P