23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

20 april 2011

Klein maar Fijn!

Ook in maart en april heb ik weer Disneyfilms gekeken voor doel 27, namelijk Bambi en Een Luizenleven!

Maart: Bambi
Als kind vond ik deze film nooit echt leuk - als ik het woord toen al had gekend, had ik waarschijnlijk de term overrated gebruikt. Ik hield niet zo van 'schattig' en hoefde ook helemaal niet te huilen toen de moeder dood ging (en dat zegt wat, gezien mijn reputatie op het gebied van huilen...). Ik was het eigenlijk wel eens met de quote van Chandler uit Friends: 'Yes, yes, very sad when they stopped drawing the deer!'.


Toch is Bambi natuurlijk een echte klassieker en mocht hij daarom aan onze collectie niet ontbreken. En omwille van doel 27 besloten we dus maar om Bambi in maart te gaan kijken. - De verrassing was groot. Waar ik vroeger niet zag waarom deze film nou zo schattig is, zag ik het nu wél. Alle bosdieren zijn getekend als kleine wollige schepseltjes (ze zijn vooral heel rond) en de scène waarin Bambi voor het eerst regen meemaakt is ronduit hartverwarmend. Dit laatste geldt eigenlijk voor de hele film: ik bleef als een soort haperende grammofoonplaat 'aaahhhh' roepen. Blijkbaar ben ik meer cliché dan ik dacht.

In ieder geval bleek het dus een verrassend leuke film te zijn die ik later graag nog eens zal terugzien.


April: Een Luizenleven
Een Luizenleven (A Bug's Life) was de eerste Disney/Pixar film. Ik had deze nog nooit gezien (datzelfde jaar kwam Ants uit, daar ben ik toen wel heen geweest) en was erg nieuwsgierig.

Het verhaal draait om een grote mierenhoop, die het moeilijk heeft met een jaarlijks terugkerende zwerm sprinkhanen. Flit is een onhandige uitvinder die binnen de mierenhoop vooral wordt gezien als eeuwige mislukkeling. Hij gaat op zoek naar versterking om de mieren te redden van de toorn van de sprinkhanen, en vindt deze in de vorm van een groepje derderangs circusartiesten (waaronder een mestkever en een wandelende tak). Samen bedenken ze een manier om de sprinkhanen te verslaan.

Heel opvallend is de kwaliteit van de animatie: het is heel mooi gemaakt, zeker wanneer je bedenkt dat dit pas de eerste samenwerking was tussen Disney en Pixar. Het verhaal is leuk en grappig, en ook in deze film zijn de echte sterren de bijpersonages. Het kleine mierenprinsesje Dot, de broer van de sprinkhanenleider en de groep circusartiesten zorgen voor de komische noot in deze film.

Het is misschien niet mijn favoriete film van Pixar (dat is voorlopig nog steeds 'Monster's Inc'), maar Een Luizenleven is zeker de moeite waard. Een leuke film over kleine, maar zeer fijne insecten. Niet dat mijn liefde voor insecten IRL hierdoor plotseling wordt aangewakkerd, maar dat terzijde.



[Oja! De uitslag van de afgelopen poll is hiernaast te vinden: het werd een strijd tussen de Surinaamse Roti en de Mexicaanse Enchiladas. Uiteindelijk heeft de Roti gewonnen, binnenkort een verslag daarvan!]

2 opmerkingen:

Vivian zei

Hoe kon jij Bambi niet leuk vinden? Dat is wel de allerschattigste Disneyfilm ooit.. maar goed dat je van gedachten bent veranderd. Enne, wanneer komt de blog over de Big Friendly Giant?

Lauraa. zei

Morgen of vrijdag komt de BFG hier! En tja, ik vond er gewoon nooit zoveel aan. Maar nu dus wel ;).