23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

30 maart 2010

20. 'Breakfast at Tiffany's' kijken

Aangezien ik al een paar dagen verkouden ben, had ik vandaag besloten maar eens een dag de deur niet uit te gaan. Dit vond ik wel een goed moment om eindelijk eens 'Breakfast at Tiffany's' te kijken, een film die zo geroemd wordt maar die ik, moet ik tot mijn schaamte bekennen, nog nooit had gezien.

Dat was een goed idee.

Wát een leuke film - het is een geweldige combinatie van romantiek, avontuur, mode, muziek, humor en natuurlijk Audrey Hepburn (die overigens, kwam ik net achter, half Nederlands is!).

Het verhaal
Audrey Hepburn speelt Holly Golightly, een meisje dat zichzelf 'wild thing' noemt, vanwege haar onlust om zich te settelen en haar grote wil om van het leven te genieten. Ze ziet echter niet in dat ze, door haar grote drang om de kooi van het huwelijksleven te ontlopen, eigenlijk zichzelf gevangen houdt.

De mode
Audrey Hepburn was de muze van designer Givenchy, die haar kleedde voor meerdere van haar grote successen, waaronder deze film. Een paar fabuleuze hoogstandjes:

Image and video hosting by TinyPic
De meest beroemde LBD ooit.

Image and video hosting by TinyPic
Geweldige jas.

Image and video hosting by TinyPic
Deze trenchcoat draagt ze in alle kleuren gedurende de film.

Trivia
* Audrey Hepburn was van adel.
* Ze is in haar hele leven nooit zwaarder geweest dan 50 kilo, behalve gedurende haar zwangerschappen.
* De rol van Holly Golightly was eigenlijk bedoeld voor Marilyn Monroe, die de rol echter afwees omdat deze volgens haar agent niet goed zou zijn voor haar imago.
* Voor haar modellen- en acteercarrière volgde ze een opleiding tot tandartsassistente.
* Tijdens de Tweede Wereldoorlog zat ze in Arnhem in het verzet - ze hield balletvoorstellingen om geld in te zamelen.
* Ze is overleden aan darmkanker.
* Ze rookte drie pakjes sigaretten per dag.
* Ze is één van de in totaal slechts negen artiesten die zowel een Oscar, een Tony, een Emmy als een Grammy hebben gewonnen.

Holly Golightly:
'I don't want to own anything until I find a place where me and things go together. I'm not sure where that is but I know what it is like. It's like Tiffany's.'

Geen opmerkingen: