23-jarige student met een voorliefde voor schoenen, boeken en (slechte) tv-series.
Zie hier of ik een doorzetter of een eeuwige uitsteller ben.

De doelen:
De Lijst

7 november 2011

#62 Museumnacht!

Voor doel 62 is het de bedoeling dat ik vijf verschillende Nederlandse musea bezoek. Ik ben geen echte museumganger - als ik een museum bezoek is dat eigenlijk altijd tijdens vakantie in het buitenland. Zo heb ik het Louvre meerdere malen bezocht en ben ik in het Vaticaans museum en het Met in New York geweest. Om nu ook eens wat bekender te raken met de musea in Nederland, heb ik dit doel opgesteld.

Tot nu toe had ik nog niet aan dit doel gewerkt, maar afgelopen zaterdag is daar verandering in gekomen. Op 5 november was er namelijk weer de jaarlijkse museumnacht in Amsterdam. Gedurende deze avond/nacht zijn van 19:00 tot 02:00 45 musea in Amsterdam geopend en te bezoeken met een passe-partout. Het kaartje kost slechts 17,50 - en daarvoor kun je dus al die musea bezoeken. Bovendien zijn de musea wat meer 'aangekleed': overal worden extra activiteiten georganiseerd, wat het extra leuk maakt om zo'n museum te bezoeken.

Onze museumnacht bestond uit 4 locaties:

1. Artis by Night 
De naam zegt het eigenlijk al: voor de museumnacht waren verschillende delen van Artis 's nachts geopend: het apenhuis, het planetarium en het aquarium. Wij kozen ervoor het pas vernieuwde Apenhuis te bezoeken. Na een enorm lange wachtrij (we hebben twee uur in de rij gestaan! - gelukkig was de sfeer heel leuk en hebben we het daardoor niet eens vervelend gevonden) kregen we een rondleiding van zo'n 40 minuten door het nieuwe Apen- en Vogelhuis en een korte wandeling door de dierentuin. In het begin was iedereen wat giechelig - het was een heel raar gevoel om in het donker door een dierentuin te lopen, zeker door alle vreemde geluiden om je heen. Het apenhuis was echter zo leuk, dat de meligheid vanzelf verdween. Het was heel tof om alle diertjes bij nacht actief te zien worden - we hebben verschillende soorten aapjes gezien, 'grondcouscoussen' (geen idee of ik dit goed schrijf, het zijn een soort wollige hamsters), vogels en vleermuizen. Die laatste waren behoorlijk creepy - vooral als ze plotseling over je hoofd heen scheren. In ieder geval was deze eerste stop een geslaagde!

2. Joodse Synagoge 
Na Artis zijn we doorgegaan naar de Portugese Synagoge. Jouke en ik waren allebei nog nooit in een synagoge geweest en vonden het bijzonder om er eens één van binnen te bekijken. Dit gevoel werd versterkt toen bleek dat Jouke een keppeltje op moest! Van binnen viel ons vooral op hoe sober het gebouw was: veel hout en weinig versieringen - heel anders dan bijvoorbeeld een katholieke kathedraal.















3. Joods Historisch Museum
Naast de synagoge is het Joods Historisch Museum gevestigd. Hierin wordt de geschiedenis van joden in Nederland weergegeven met voorwerpen, teksten, schilderijen en andere uitingen. Hier hebben we de afdeling 'religie' bekeken, waar alles over het Jodendom werd uitgelegd (Jouke moest wel even rillen bij het display met de instrumentjes waarmee een joodse besnijdenis wordt uitgevoerd...). Heel interessant vond ik hier de Thorarollen - gebedsrollen waar in het Hebreeuws teksten uit de Thora op staan. Ook hebben we in het JHM de tentoonstelling over de geschiedenis van het jodendom van 1900 tot nu bekeken, waar WOII uiteraard een grote rol in speelt. Hier zijn bijvoorbeeld kledingstukken te zien waar de gele Davidster op genaaid zit, heel confronterend.

4. Nemo - Science Center 
Na het JHM besloten we om de avond af te sluiten (het was inmiddels 00:30) met een wat luchtiger museum: Nemo. In dit centrum staat de wetenschap centraal en mag je zelf allerlei proefjes uitvoeren om hiermee in aanraking te komen. Heel leuk! We hebben hier onder meer gigantische bellen geblazen, een trommel laten slaan op het ritme van onze hartslag en Jouke heeft met de snelheid van het licht door de ruimte gefietst. Een leuke, speelse manier om deze museumnacht mee af te sluiten.










Voor het doel tel ik alleen nummer 3 en 4 mee,omdat Artis en de Joodse Synagoge niet echt onder 'musea' vallen. Aangezien de museumnacht voor ons zeker voor herhaling vatbaar was, denk ik dit doel te gaan voltooien met de museumnacht in Rotterdam, die in het voorjaar weer wordt georganiseerd. =)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat leuk! Ik had het idee dat de museumnacht vooral saai zou zijn, maar jouw verhaal klinkt heel anders! Volgens mij was het heel gezellig.

Nemo lijkt me trouwens ook heel leuk, die staat stiekem ook nog op mijn lijstje :D.

Groetjes,
Gerda

Lauraa. zei

Nee het is echt heel leuk! Supergoede sfeer hing er ook in de stad en het was heel druk (alle 26.000 kaarten waren verkocht). Echt een aanrader!